Zorg goed voor uw ogen

Wie zorgt er goed voor zijn ogen? Bijziendheid (myopie) komt steeds vaker en op steeds jongere leeftijd voor. Ook de mate van bijziendheid wordt steeds extremer.

Myopie-controle / bijziendheid reductie

Wil je het risico van hoge sterkte vermijden? Let dan op deze punten:

•  Sterkteverloop: loopt de sterkte op jonge leeftijd (vanaf 8 jaar) snel op?
•  Erfelijkheid: zijn je ouders ook bijziend?
•  Leefpatroon: door veel computergebruik of gamen op jonge leeftijd ontwikkel je bijziendheid. De 20-20-2 regel is belangrijk.

Myopie therapie (vermindering van de bijziendheid) is in het geval van bovenstaande punten een verstandig besluit. Het verminderen van bijziendheid is gezonder voor je ogen en je kijkt daardoor beter. De 20-20-2 regel is erg belangrijk om aan te houden: na 20 minuten achtereenvolgend nabijwerk (dichtbij werken op een scherm) is het belangrijk om 20 seconden rust aan je ogen te geven (door in de verte te kijken). Daarnaast is het belangrijk 2 uur per dag buiten actief te zijn. Je ogen passen zich daardoor beter aan aan wisselende omstandigheden: dichtbij en in de verte kijken.
 
Er is geen medicijn tegen bijziendheid maar deze therapie remt de achteruitgang. Levensstijl aanpassingen zoals hierboven bescherven, en het gebruik van contactlenzen zijn de opties. Nachtlenzen zijn ook een goede mogelijkheid, maar we hebben ook speciale lenzen die de toename van bijziendheid nog effectiever remmen. Maak een afspraak om te bekijken of lenzen jouw ogen kunnen helpen.